بیستمین کنگره ملی و هشتمین کنگره بین‌­المللی زیست­‌شناسی ایران، 31 مرداد الی 2 شهریور 1397 ، دانشگاه مراغه، گروه زیست شناسی 
20th National and 8th International Congress on Biology, Maragheh, Iran


دوره 1، شماره 1 - ( جلد 1، شماره 1 ، تابستان 1396 1396 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 79-88 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد آموزش و پرورش
چکیده:   (241 مشاهده)

هدف این پژوهش مقایسه جایگاه فعالیت های آزمایشگاهی در کتب زیست شناسی ایران و انگلستان بود. به همین منظور کتب زیست شناسی پایه دهم در هر دو کشور به عنوان نمونه انتخاب گردیدند و بر اساس میزان توجه به معیارها ارزیابی فعالیت های آزمایشگاهی مورد تحلیل قرار گرفتند. سپس فراوانی مطلق، فراوانی نسبی و درصد فراوانی نسبی هر کدام از معیارهای ارزیابی تعیین گردید. همچنین جهت مقایسه فراوانی های بین کتب دو کشور از روش مقایسه تطبیقی استفاده شد. یافته ها نشان داد که فراوانی مطلق فعالیت های آزمایشگاهی در کتب زیست ایران 17 و در کتب زیست انگلستان 36 بود. در کتب ایران به معیار تفسیر و ارتباط نتایج بیشترین توجه و به معیار استفاده از فناوری های نوین کمترین توجه شده بود. در کتب انگلستان بیشترین تاکید بر معیار تناسب اهداف آزمایش با محتوای کتاب و کمترین تاکید به معیار استفاده از فناوری های نوین شده بود. در کتب ایران بالاترین درصد فراوانی نسبی به معیار تفسیر و ارتباط نتایج و کمترین به معیار استفاده از فناوری های نوین اختصاص داشت. در کتب انگلستان بالاترین درصد فراوانی نسبیمربوط به معیار تناسب اهداف آزمایش با محتوا و کمترین مربوط به معیار استفاده از فناوری های نوین بود.

     
نوع مطالعه: توصیفی |
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۸